Vítáme Vás u nové epizody občasníku s krátkými rozhovory a reportážemi z prostředí naší malé podkrkonošské školy. V druhé epizodě si povídáme s naší asistentkou pedagoga Ladislavou Třebeškovou, která se v uplynulých měsících stala kreativním srdcem a duší čistecké školy.
Jak se díváš na roli asistenta pedagoga?
Hlavním atributem asistenta pedagoga je podporovat žáky v jejich vzdělávacím, emocionálním a sociálním rozvoji, ať již individuálně nebo ve skupině jako celou třídu.
Jaké vlastnosti asistenta pedagoga považuješ za nejdůležitější?
Být kreativní a inovativní jsou klíčové vlastnosti asistenta pedagoga.
Při práci ve školách je velmi důležitá schopnost komunikace. Musí být jasná přiměřeně citlivá a empatická, jak ve vztahu k žákům, tak kolegům.
Asistent pedagoga by měl být flexibilní, což znamená jít i nad rámec pracovní role, pomáhat s vymýšlením zábavných aktivit nebo učebních pomůcek, které podporují probíraná témata.
Jsi autorkou velice zajímavých a poutavých nástěnek, které se začaly v minulém roce objevovat na chodbách a ve třídách školy. Jaký mají ve školním prostředí význam?
Nástěnky hrají důležitou roli v jakémkoli školním prostředí. Jejich funkcí není jen zdobit holé nudné zdi, ale posilovat dovednost nebo předmět vizuálním znázorněním, rovněž mohou interaktivním způsobem pomáhat při výuce. Stimulují ke zvědavosti a dalšímu objevování.
Kromě nástěnek vznikají i některé další pomůcky, které využívají přímo učitelé. Jaký podle tebe mají účel?
Učební pomůcky pomáhají učitelům produktivněji řídit jejich učební proces tak, aby byl jednoduchý, efektivní a zajímavý. Zlepšují interakci mezi žáky a učiteli a nutí žáky k aktivnímu zapojení. Je dokázáno, že děti mají tendenci se učit rychle, když jsou vyučovány s vizuální reprezentací.
Máš nějaké tipy nebo techniky, jak pomoci dítěti s konkrétním úkolem?
Preferuji oblíbenou techniku pomocí 3B4ME, která podporuje největší míru nezávislosti žáka.
Žák se nejprve pokusí zamyslet sám, poté si vyhledá zdroj – knihu, sešit nebo internet, následuje porada se spolužáky a až nakonec se zeptá učitele. Může například formulovat tři otázky, použít tři různé zdroje nebo se zeptat tří spolužáků.
Jak bys shrnula svou dosavadní zkušenost s prací asistenta pedagoga?
Práce s dětmi je obohacující a naplňující kariéra, která ale přináší i svá úskalí. Aby práce dávala smysl, je pro mne daleko důležitější, než aby mne bavila. Zábava je pomíjivá, ale smysl je trvalý. A právě práce s dětmi mi smysl dává. Je však třeba si vždy zachovat pozitivní přístup a dávat tak žákům cenné lekce, které jim pomohou rozvíjet jejich vlastní pohled na život.
A na závěr jedna filozofická otázka : Myslíš, že je lepší věřit nebo vědět?
Pro mě jednoznačně vědět. To mi dává jistotu a svobodu.
Děkujeme Ladislavě Třebeškové za inspirativní povídání. Na další ukázku její práce se můžete podívat v následující galerii:
V životě jsem měla štěstí, že jsem mohla spojit lásku k dětem se svým povoláním.
Ve škole působím jako asistent pedagoga. Práce s dětmi mi přináší radost energii a sebepoznání. Mým úkolem je připravit dětem podnětné bezpečné a rovnocenné prostředí.
S radostí jsem součástí velmi přátelského týmu a inspirativního klimatu naší školy, které respektujícím
způsobem předává poznání všem, kteří mají zájem. Moje nejoblíbenější celoživotní moto, které je rovněž
spojeno se školou, zní :
Dnešek je žák včerejška. Thomas Fuller.