Jak už asi víte, právě jsme spustili první verzi vlastního e-learningu. V tomto článku si odpovíme na celou škálu otázek: Co náš e-learning obsahuje? Proč jsme začali vyvíjet školní intranet? Pro koho vytváříme kurzy a jak? Kdy nabídneme obsah dalším třídám? A na závěr, jaké jsou další plány?
Co je obsahem e-learningu?
Kromě veřejné prezentace školy tvoří náš web od letošního února ještě druhá část – intranet pro zaměstnance a žáky školy. Ten se skládá z diskuzního fóra, zjednodušené sociální sítě s možností vytvářet skupiny a vyměňovat si zprávy a nástrojů pro vytváření interaktivního obsahu a kurzů, které pak žáci prochází ve svém vlastním tempu. Pro pilotní verzi jsme připravili kurzy na myšlenkové mapy, paměťové techniky a průvodce vesmírem.
Proč jsme začali vyvíjet školní intranet?
Hlavní myšlenkou bylo vytvořit prostředí, které nám umožní rozšíření základního učiva a otevření diskuze o dalším směru vzdělávání na škole. Intranet nevznikl pouze pro potřeby online výuky, která i nadále pokračuje v prostředí virtuálních učeben. Intranet může například skvěle navazovat na školní kroužky, dobrovolné projekty, soutěže a zájmové studium obecně. Další zajímavou možností je vytváření kurzů pro žáky na individuálním vzdělávacím plánu.
Pro koho vytváříme kurzy a jak?
Kurzy budou obsahovat rozšiřující učivo, které si zatím nenašlo cestu do platných osnov. Celý systém jsme v průběhu letošního roku vytvářeli bez extra nákladů, pomocí bezplatných nástrojů v prostředí redakčního systému WordPress. Nástroj Learnpress jsme si museli nejdříve sami přeložit do češtiny, dosud nebyl lokalizován. Interaktivní obsah tvoříme v nástroji H5P. O zbytek se stará Buddypress a bbpress, nástroje na vlastní sociální síť a diskuzní fórum, i trocha vlastního kódování, aby systém odpovídal potřebám menší školy na venkově. Při vytváření herních prvků pro zvýšení atraktivity zájmového vzdělávání se zase opíráme o nástroj Gamipress. Jinak stačí nápad, dobrovolnické nadšení a zásoba kávy 🙂
Odznaky za dokončení kurzů
Kdy nabídneme obsah dalším třídám?
Pro testovací fázi jsme vybrali žáky 5. a 6. ročníku. Ale už v dubnu představíme nové kurzy a funkce, do kterých zapojíme i ostatní ročníky 2. stupně.
A na závěr, jak vypadají další plány?
Nabídka rozšiřujícího učiva se opírá o známé přísloví: “Dej člověku rybu a nasytíš jej na den. Nauč jej rybařit a nasytíš jej na celý život”. Připravujeme nové kurzy, od těch kratších o používání nástroje Anki, který metodou kartiček slouží například k opakování slovíček na PC i na mobilním telefonu, až po delší kurzy o základech robotiky a algoritmizace, na které navážeme na kroužcích a následně i v hodinách informatiky. Ale kromě kritického myšlení nezapomínáme ani na kreativní směry a osvětu v oblasti zdravého spánku a pravidelného pohybu, které jsou základem pro jakékoliv učení. V dalších plánech máme i školní wiki a možnost vytváření kurzů pro mladší spolužáky. Vyvíjet se budou i navazující herní prvky. Jednou z odměn bude možnost navrhnout si objekt pro tisk na školní 3D tiskárně, která umožňuje také tisk školních pomůcek.